Våren är här. Ut och njut!

Sluta jaga kilometer?

Det gör inte jag. Jag har tiden som måttstock. Genom åren har jag lärt mig att lyssna på kroppen mer och mer för att undvika skador och mer se till att skapa en hållbar ”Göran”. Jag tränar mer varierat nu med mix av lugna långa pass , snabba kortare pass och olika former av styrketräning. När jag springer i skogen är det så varierat så det blir konstigt att mäta min träning i km. Även om det är kul att se hur långt jag sprungit så är det tiden och intensiteten som får styra min träning.
När jag springer trail får jag dessutom en bra dos av backträning som gynnar mitt löpsteg och hjärtmuskeln.

Bli kung eller drottning  i din egen skog!

Under vintern och våren har jag lett trailpass på kvällen i mörker i små närområden med massor av småstigar som blir underbara trailbanor där man kan variera sig i oändlighet och hitta nya stråk varje gång. Jag vill verkligen rekommendera att köra dessa lite kortare pass i din hemmaskog eller park och verkligen leka med löparskorna på.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för styrketräningen. Starkt core och rumpa gör dig snabbare. Det bara är så. Våga testa styrketräning en månad och jämför känslan när du springer. Du behöver inte gå på gymmet. Det räcker med kroppen som belastning för att det ska ge resultat.

Våren är här. Ut och njut!

Andra inlägg